Kylvä sisätiloihin ympäri vuoden

Kylvä sisätiloihin ympäri vuoden

Nekin, jotka eivät voi viljellä ulkona, voivat nauttia viljelyonnesta ja sen tuomasta sadosta. Talvikuukausien aikana on lisättävä valoa, jotta viljelmä orastaisi. Yksinkertainen tapa saada vihreää vitamiinilisää on viljellä vihanneskrassia ja ituja. Ne eivät vaadi maaperää ja kasvavat nopeasti.

Idut

Idut ovat täynnä vitamiineja, kivennäisaineita ja proteiinia. Autat kehoa pysymään terveenä syömällä kourallisen ituja tai versoja päivässä. Saat parhaan sekoituksen ravintoaineita vaihtelemalla erilaisia siemeniä. Idätät helpoiten juuri tähän tarkoitukseen kehitetyssä laatikossa tai lasipurkissa, jossa on kuminauhalla kiinnitetty mehusihti tai nylonpala kantena.

Idätä näin

1. Huuhtele siemenet huolellisesti.
2. Anna siementen liota rei’itetyllä kannella suljetussa purkissa vuorokauden ajan.
3. Kaada vesi pois ja huuhtele siemenet uudelleen.
4. Käännä purkki ylösalaisin, vinoon, esim. astiankuivaustelineeseen. Ilman tulisi päästä purkkiin ja veden valua pois.
5. Huuhtele idut joka aamu ja ilta.
6. 3-5 päivän kuluttua idut ovat kasvaneet ja ne ovat valmiita syötäväksi.

Jos sijoitat idut ikkunalle, ne vihertyvät lehtivihreästä. Säilytä niitä purkissa tai muovipussissa jääkaapissa. Tutustu ituvalikoimaamme täällä.

Vihanneskrassi

Vihanneskrassia voit viljellä kostean talouspaperin päällä tarjottimella tai lautasella. Kastele niin, että paperi pysyy kosteana. Jo muutaman päivän kuluttua idut alkavat kasvaa ja pian ne ovat valmiita syötäväksi. Nopeaa, yksinkertaista ja hauskaa. Tosikivaa puuhaa lasten kokeiltavaksi.

Mausteet

Ylimääräisen kasvivalaisimen avulla voit viljellä myös eri basilika-, oregano- ja muita maustelajikkeita ympäri vuoden. Sijoita niin viileään ja valoisaan paikkaan kuin mahdollista ja korjaa sato lehtien ollessa pieniä ja hentoja.

Micro greens

Eli erilaisten salaattien kuten lehtisalaatin, rucolan, punajuuren, basilikan ja pinaatin versot. Useimpia vihanneksia voidaan viljellä tällä tapaa, viljely on nopeaa ja hauskaa. Voit myös sekoittaa erilaisia siemeniä ja luoda supersekoituksen, mikä on hyvä ajatus silloin, kun viljelyala on rajattu. Lehdet kerätään niiden ollessa pieniä ja ne sekoitetaan tai lisätään salaattiin, voileivälle, mehuun, ruoan koristeeksi jne.

Viljele mausteet ja micro greens näin

  • Täytä haluamasi astia, esim. kannellinen kylvölaatikko tai ruukku, kylvömullalla ja kosteuta suihkepullolla. 
  • Ripottele siemenet tasaisesti ja melko tiheästi koko alalle. Jos haluat viljellä mausteet hieman isommiksi, kylvä harvempaan, niin niillä on enemmän tilaa kasvaa.
  • Peitä ohuella kerroksella kylvömultaa ja paina kevyesti kädellä. 
  • Kastele varovasti suihkuttamalla tai suihkepullolla 
  • Pidä multa kevyen kosteana, kosteus pysyy paremmin, jos päällä on pussi tai kansi, varmista ilmanvaihto muutamin pienin rei’in. 
  • Sijoita valoisaan paikkaan. Muutaman päivän kuluttua viljelys alkaa vihertää, jolloin on aika korjata sato.

Erilaiset idut ja versot, ja mitä ne sisältävät!

Mungpavun idut: Yksinkertainen vasta-alkajan itu, jonka mausta useimmat pitävät. Sanotaan olevan hyväksi hiuksille, iholle ja kynsille. Sisältävät kuituja, C-vitamiinia, D-vitamiinia, B17-vitamiinia, folaattia, rautaa, sinkkiä ja kalsiumia.

Sinimailasen idut: Hyväksi verelle ja uskotaan voivan alentaa verenpainetta ja kolesterolia. Sisältävät kaliumia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, seleeniä, fosforia, C-vitamiinia, B-vitamiineja B1, B3, B2, B6 ja B9 (foolihappo), karoteenia, D-vitamiinia, A-vitamiinia, E-vitamiinia ja K-vitamiinia. Auringonkukan siemenen idut: Pilkkovat rasvoja ja parantavat ruoansulatusta. Sisältävät lesitiiniä, A-vitamiinia, B-vitamiinia, C-vitamiinia, E-vitamiinia sekä kivennäisaineista kalsiumia, rautaa, magnesiumia, niasiinia, fosforia ja kaliumia.

Retiisin versot: Retiisit sisältävät rikkiä, joka on tärkeää iholle. Lisäksi niillä on puhdistava vaikutus ja ne tukevat maksan ja sappirakon toimintaa. Sisältävät A-vitamiinia, B-vitamiinia, C-vitamiinia, E-vitamiinia ja K-vitamiinia sekä kalsiumia, rautaa, magnesiumia, fosforia, kaliumia, sinkkiä ja karoteenia. Parsakaalin versot: Parsakaalin versot sisältävät sulforafaania, jonka on tutkimuksissa todettu ehkäisevän syöpää ja lievittävän mm. hengitysteiden tulehduksia. Sisältävät A-vitamiinia, K-vitamiinia, E-vitamiinia, B6-, B12-, B3- ja B1-vitamiineja, C-vitamiinia sekä kivennäisaineista magnesiumia, fosforia, rautaa ja seleeniä.