Ostoehdot
Täällä ovat kaikki ostamiseen liittyvät tiedot, kun teet ostoksia Plantagenin myymälässä tai verkkokaupassa.
Lue myös: Tietosuojaseloste
Yrityksen tiedot
Yritystiedot
Plantagen Finland OY
Soininkatu 3
21280 Raisio
Y-tunnus 1760599-7
Maksu
Maksu
Plantagenin verkkokaupassa maksat vaivattomasti ja turvallisesti Klarnan kautta. Valittavana on suoramaksu pankkitililtä tai kortilla, lasku sekä osamaksu. Korttimaksu onnistuu Visa-, Mastercard- ja American Express -korteilla, eikä siitä peritä lisämaksua.
Oston yhteydessä Klarna tekee yleensä maksuvarauksen tilauksen summalle ja pankista riippuen voi myös joissakin tapauksissa veloittaa summan tililtä.
Näet tiedot Klarnan kassalla tunnistautumisen jälkeen. Näytettävät tiedot voivat vaihdella tapauskohtaisesti. Klarna voi tehdä luottotietojen tarkistuksen, josta ilmoitetaan jälkikäteen. Klarnan saamat luottotiedot eivät vaikuta luottokelpoisuuteesi, eivätkä muut osapuolet voi nähdä niitä. Kun olet tunnistautunut palveluun kassalla, näet käytettävissäsi olevat maksuvaihtoehdot.
Oston yhteydessä hyväksyt Klarnan ehdot. Älypuhelimeen ladattavan Klarna-sovelluksen avulla voit vaivattomasti maksaa ja tarkastella omia ostojasi. Jos haluat kysyä jotakin maksuun liittyvää, pidentää laskun maksuaikaa tai vaikkapa vaihtaa maksutavaksi osamaksun, ota yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun osoitteessa klarna.fi
Ilmainen toimitus ei koske tuotteita joissa kuljetus sisältyy hintaan. Ilmainen toimitus ei myöskään koske myymälästä noudettuja tuotteita.
Toimitus
Verkkokauppa koko maassa
Kotiinkuljetus, toimitus välittäjän kautta tai nouto myymälästä on mahdollista lähes koko maassa. Täytä postinumerosi osoitteessa plantagen.fi nähdäksesi toimitusvaihtoehdot.
Toimitusaika on noin 5 arkipäivää. Toimitamme tilauksia maanantaista perjantaihin. Tilauksia ei toimiteta pyhäpäivinä.
Tilaamisen yhteydessä näet tiedot tilauksesi toimitusajoista ja -kuluista. Toimitusaikaa ei voida taata, eikä Plantagen vastaa myöhästyneisiin lähetyksiin liittyvistä lisäkustannuksista, jos myöhästymisen ei voida katsoa johtuvan Plantagenista tai sen alihankkijoista (esim. postipalveluiden toimittajista).
Kun olet tehnyt tilauksen, saat ensin tilausvahvistuksen sähköpostitse. Kun toimitus on varattu, saat toimitusvahvistuksen. Sen jälkeen kuljetusyritys ottaa yhteyttä ja lähettää seurantalinkin, jonka avulla voit seurata lähetystä.
Pyhäpäiviä sisältävillä viikoilla toimitus saattaa viivästyä hieman. Jos tilaus ei ole saapunut ilmoitetun toimitusajan kuluessa, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Lähetä sähköposti osoitteeseen verkkokauppa@plantagen.fi.
Jos noudat tilauksen myymälästä, voit valita päivän ja kellonajan kassalla. Valittavana on kolme päivää tilauksen jättämisen jälkeen, sinulle sopivana kellonaikana. Nouto myymälästä ei sisällä lisäkuluja mutta jos haluat noutaa tilauksen jo samana päivänä, lisätään 4.9 € toimituskuluina. Tällöin saat toimitusvahvistuksen kun tilaus on valmiina noudettavaksi, valitusta myymälästä. Helposti vaurioituvia tuotteita sisältävä tilaus on noudettava mahdollisimman pian.
Pidätämme oikeuden tuotteidemme mahdolliseen loppuunmyyntiin. Jos jotain tilaukseesi kuuluvaa tuotetta ei voida toimittaa, saat siitä ilmoituksen toimitusvahistuksessa. Otamme maksun vain niistä tuotteista, jotka voidaan toimittaa.
Painavat lähetykset jätetään tonttirajalle eikä kuljetuslavoja oteta takaisin. Kantoapu ei sisälly toimitukseen.
Jotta painavat kuljetukset voidaan toimittaa tonttirajalle, auton on voitava ajaa esteettömästi perille asti. Pumppukärryissä oleva painava lasti vaatii kovan alustan, eikä sitä voida kuljettaa esimerkiksi hiekka- tai soratiellä. Jos auto ei pysty ajamaan perille asti, toimitus jätetään mahdollisimman lähelle sovittua toimituspaikkaa.
Toimitukset yritysasiakkaille
Yritysasiakkaiden tilauksia toimitamme arkisin, ja toimitukset kannetaan sisälle aulaan/vastaanottotiskille. Jonkun on oltava paikalla avaamassa ovi ja ottamassa toimitus vastaan. Tarkemmat toimitustiedot saat tehdessäsi tilauksen.
Plantagen on kuljetussopimuksissaan varmistanut, että toimituksissa noudatetaan pohjoismaisia Fair Transport -sääntöjä, joissa määritellään mm. kuljettajien työolosuhteet ja varmistetaan, että käytettävät materiaalit ovat ympäristöystävällisiä ja säädeltyjä.
Toimitusosoite ja puutteelliset/virheelliset yhteystiedot
Jos valitset kotiinkuljetuksen, kuljettaja toimittaa tilauksen tilauksessa annettuun osoitteeseen. Jos käytössä on ovikoodi, se on ilmoitettava tilauksen yhteydessä.
Jos kuljettaja ei pääse sisään rappukäytävään/aulaan, hän soittaa tilaajan antamaan puhelinnumeroon. Seuraa siis puhelintasi ilmoitettuna toimitusaikana. Jos et ole tavoitettavissa eikä tilausta voida toimittaa perille puutteellisten tai virheellisten osoitetietojen takia, kuljettaja ottaa sinuun yhteyttä selvittääkseen, miten toimituksen kanssa edetään.
Kulut
Näin määrittelemme toimituskulut
Monet tuotteistamme ovat vehreitä eläviä kasveja ja herkkiä kuljetettavia. Varmistaaksemme laadukkaan toimituksen osa myymälöistämme toimii logistiikkapisteinä, jotta kuljetusajat ovat mahdollisimman lyhyitä. Tuotteet pakataan huolellisesti paikallisissa logistiikkapisteissämme. Lähetysten kuljettajina toimivat mm. Bring, PostNord, Best ja Posti. Lähetykset toimitetaan suoraan kotiin, painavat lähetykset tonttirajalle. Sinun ei tarvitse olla kotona kun lähetys saapuu.
Toimituskulut perustuvat painoon, kokoon sekä varaston ja asiakkaan väliseen etäisyyteen. Arvioimme jatkuvasti logistiikkapisteitämme ja tarkastelemme toimitustapojamme.
Tuotteet ja valikoima
Tuotteet ja valikoima
Pidätämme oikeuden mahdollisiin myöhästymisiin, loppuunmyytyihin tuotteisiin ja hintamuutoksiin.
Koska kyse on elävistä kasveista, ei jokaisesta kasvista luonnollisestikaan ole mahdollista esittää kuvaa, vaan tuotekuva edustaa tyyppiesimerkkiä kyseisestä kasvilajista. Jokainen kasvi on yksilöllinen eikä välttämättä näytä aivan samalta kuin kuvassa. Kasvien korkeus ja leveys voi hieman vaihdella ilmoitetuista mitoista. Voit kuitenkin olla rauhallisin mielin, sillä valitsemme aina tilaamastasi kasvista tai kukasta parhaan yksilön.
Ellei toisin ilmoiteta, kasvit ja kukat myydään ilman maljakkoa tai suojaruukkua.
Koska kasvit, kukat ja siemenet ovat riippuvaisia viljelyolosuhteista, ei kaikkien kasvilajien saatavuutta aina voida taata. Pyrimme kuitenkin parhaamme mukaan varmistamaan, että tarjolla on mahdollisimman laaja valikoima kasveja.
Palautukset – Avoin kauppa ja peruuttamisoikeus
30 päivän avoin kauppa myymälästä ostettaessa
Tyytyväisyytesi on meille tärkeää. Jos ostos ei vastaa toiveitasi, tuo tuote kuitteineen 30 päivän kuluessa myymälään, josta olet tehnyt ostoksen, niin saat rahasi takaisin. Tuotteen on oltava uutta vastaavassa kunnossa tai ehjässä pakkauksessa.
30 päivän peruuttamisoikeus verkkokaupassa
Jos ostos ei vastaa toiveitasi, sinulla on täydet 30 päivää aikaa ostopäivästä lähtien palauttaa ostos, ja saat rahasi takaisin. Tämä koskee sekä kotiin kuljetettuja että myymälästä noudettuja tuotteita. Peruutusoikeus on säännösten mukaan 14 päivää tavaran vastaanottamisesta. Elävät kasvit, sipulit, taimet ja juuret ovat kuitenkin poikkeus etämyynnin säännöksissä, eikä peruuttamisoikeus koske niitä.
Toimi näin, jos haluat palauttaa tuotteen:
- Tuo tuote kuitteineen 30 päivän kuluessa johonkin myymäläämme. Muista ottaa tilausvahvistus mukaan.
- Voit myös ilmoittaa, että haluat peruuttaa ostoksesi lähettämällä viestin osoitteeseen verkkokauppa@plantagen.fi. Voit halutessasi käyttää tätä lomaketta. Sen jälkeen sinun on viipymättä, mutta viimeistään 14 päivän kuluessa, lähetettävä tuote takaisin Plantageniin alkuperäispakkauksessaan, jotta peruutusaikaa voidaan katsoa noudatetuksi.
- Palauta lähetys osoitteeseen Plantagen, ESPOO, Rusthollarinkatu 2, 02270 Espoo. Palautuskuluista vastaa asiakas.
- Tuotteen on oltava samassa kunnossa kuin ostohetkellä, ja jos se on myyty pakattuna, se on myös palautettava alkuperäisessä pakkauksessaan.
- Rahat palautetaan viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet tuotteen tai kun olemme saaneet todistuksen tuotteen palauttamisesta. Rahat palautetaan samalla maksumenetelmällä kuin ostettaessa ellei muuta ole sovittu.
- Jos olet valinnut kalliimman toimitustavan, tai jos olet käsitellyt tuotetta enemmän kuin mitä sen varovaiseen tarkastamiseen kuuluu, Plantagenilla on oikeus vähentää korvauksesta korotetut toimituskulut tai tuotteen käsittelystä aiheutunut arvon aleneminen.
- Toimituskuluja ei palauteta osapalautuksista, elleivät ne ole alemmat kuin jos et olisi ostanut palautettua tuotetta. Siinä tapauksessa hyvitetään erotus.
Kuljetustakuu verkosta ostettaessa
Elävät kukat ja kasvit pakataan erittäin huolellisesti ennen tilauksen toimitusta. Henkilökuntamme pakkaa ne suojaavaan materiaaliin. Huolehdimme tarkoin, että niitä käsitellään varovasti ja että autoissa on sopiva lämpötila. Jos huomaat, että kukkia tai kasveja on vahingoittunut kuljetuksen aikana, pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan Asiakaspalveluumme lähetystä vastaanottaessasi. Lähetä sähköposti osoitteeseen verkkokauppa@plantagen.fi.
Reklamaatiot
Myymälästä ostetun tuotteen reklamaatio
Tuotteilla on kolmen vuoden reklamaatio-oikeus. Jos haluat tehdä reklamaation, se on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä lähtien, kun olet huomannut virheen tai sinun olisi pitänyt huomata se. Reklamaatio katsotaan jätetyksi ajoissa, jos se tehdään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.
Plantagenilla on kuluttajansuojalain mukainen vastuu tuotteiden virheistä.
Myymälästä ostetut tuotteet palautetaan kuitteineen lähimpään Plantagen-myymälään.
Elävät kasvit, sipulit, taimet ja juuret ovat kuitenkin poikkeus, eikä niitä koske reklamaatio-oikeus. Myönnämme kasveille erikseen takuita. Lisätietoja niistä löydät verkkosivuiltamme.
Lue lisää >>
Verkosta ostetun tuotteen reklamaatio
Tuotteilla on kolmen vuoden reklamaatio-oikeus. Jos haluat tehdä reklamaation, se on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä lähtien, kun olet huomannut virheen tai sinun olisi pitänyt huomata se. Reklamaatio katsotaan jätetyksi ajoissa, jos se tehdään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.
Elävät kasvit, sipulit, taimet ja juuret ovat kuitenkin poikkeus, eikä niitä koske reklamaatio-oikeus. Myönnämme kasveille erikseen takuita. Lisätietoja niistä löydät verkkosivuiltamme.
Lue lisää >>
Jos haluat reklamoida verkkokauppaostoksesta, voit palauttaa tuotteen tilausvahvistuksen kanssa Plantagen-myymälään. Voit myös lähettää sähköpostia asiakaspalveluun osoitteeseen verkkokauppa@plantagen.fi. Voit halutessasi käyttää tätä lomaketta. Jos et halua käyttää lomaketta, ilmoita viestissä tilausnumerosi, liitä mukaan selkeä kuva vauriosta ja kuvaile, miksi haluat tehdä reklamaation.
Reklamaatioprosessi
Kun jätät tuotteen myymäläämme tai lähetät sen takaisin reklamoinnin yhteydessä, Plantagen ottaa tuotteen vastaan ja kirjaa reklamaation. Sen jälkeen asiantuntijamme arvioi reklamaation. Kun arviointi on valmis, otamme yhteyttä jatkotoimenpiteistä.
Kiistat
Kiistat
Jos emme jostakin syystä pääsisi jossakin riita-asiassa sopimukseen, voit ottaa valitusasioissa yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja viedä sen jälkeen asian kuluttajariitalautakuntaan. Noudatamme kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Voit myös hyödyntää Euroopan komission riippumatonta verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia (Online Dispute Resolution, ODR).
Lue lisätietoja kuluttajariitalautakunnasta >>
Lue lisätietoja Euroopan komission ODR-foorumista >>